Вече имаш брандинг, но се питаш какво следва оттук нататък? Отговорът за това какво те очаква е бранд мениджмънт, или по друг начин казано – управление на марката! Защото докато брандингът е процесът на изграждане на марката, бранд мениджмънтът е процесът на наблюдение и поддържане на бранда. Тоест? За да разбереш по-добре, като пример ще дадем един цитат от великия Джеф Безос:
“Марката за една компания е като репутацията за един човек. Печелиш репутация, когато се стремиш да се пребориш с трудностите и го правиш добре.”
Бранд мениджмънт е развитието на репутацията и начина, по който марката бива възприемана от потребителите си. Създаването на положителна връзка с целевата аудитория е от голямо значение за бранд мениджмънта. Той е важен аспект от маркетинга, който повишава стойността на продукта, чрез различни техники. В зависимост от маркетинговата стратегия, той може да увеличи цените на продуктите и да създаде верни клиенти, като използва подходящи изображения или ключови съобщения.
В какво се измерва успешният брандинг мениджмънт?
Бранд мениджмънтът не е просто маркетинг. Той включва финанси, продажби, човешки ресурси, отношението с клиентите и много други елементи. Той е “връзката” между всички сфери в една компания и създава един цялостен облик на дейностите, вярванията и ценностите и. Този облик се изразява в бранд активите на компанията - лого, цветове, шрифтове, tone of voice, слоган, име на компанията, социалните мрежи, които ползва, дизайн на опаковките и други.
За да измерят ефективността на активите и цялостното управление на марката, бранд мениджърите използват следните индикатори:
- Brand awarness - осведомеността на обществото за марката
- Brand equity - каква стойност дават потребителите на бранда
- Loyalty - лоялност на отделния клиент към марката
- Brand recognition - колко добре аудиторията разпознава марката
- Brand reputation - как обществото и таргет аудиторията възприема качеството, статуса и характера на бранда
Всички тези индикатори са свързани и действията на бранд мениджъра подпомагат по-доброто им представяне. Затова правилното изготвяне на бранд активите е от ключово значение при последващото им управление и използване. Чудесен пример за успешен бранд мениджмънт е българският бранд за сурови и веган десерти Roo’bar. Българският стартъп разчита на уникалния и различен за времето си продукт, заедно с интересна маркетингова концепция, на която дължат своя голям успех.
Един от важните елементи в техния бизнес е таймингът. Roo’bar уцелват точния момент, в който да пуснат своите сурови барове на пазара, като те са първи и откриват огромна пазарна ниша. Като пионери в България, те нямат конкуренция - Roo’bar задават тренда на суровите десерти и сами определят ценовите параметри на пазарната ниша, в която оперират. Те залагат и нова категория в хранително-вкусовата промишленост – така наречените супер храни. По този начин потребителят лесно може да запомни категорията и да асоциира бранда с точно тази дума, което носи допълнителна стойност за бранда.
Но как брандът успява да наложи и популяризира продуктите си? Качеството на продукта играе много голяма роля в случая. Техният продукт е от висококачествени съставки, вкусен е, заедно с интересното съчетание на различни вкусове и аромати, определено буди интерес да се опита. А стигне ли се до опитване, всеки един потребител бива очарован. Но преди да се стигне до покупка, има няколко важни елемента, на които Roo’bar наблягат, за да постигнат своето развитие.
Roo’bar разчитат изключително много на опаковката на продуктите си. Те са цветни, ярки и много различни, за да могат да направят впечатление и да изпъкнат от останалите продукти около тях. Но за да могат потребителите да се видят опаковките на суровите баровете, то трябва да се подходи с огромно внимание и детайл към точките на продажба и позиционирането на продуктите във всеки един обект, в който се продават.
За да може да постигнат голям обхват на националната дистрибуционна мрежа, брандът залага на разпространение на своите продукти в големите вериги и бензиностанции. По този начин те лесно покриват голям брой обекти в цялата страна.
Друг важен елемент е позиционирането на техните продукти точно на касите на повечето обекти. Когато потребителя е на касата да плаща или чака на опашка, той има по-голям шанс да забележи даден продукт, дори и да е влязъл само за кутия цигари. Цветните опаковки, на които има и очи, които също привличат допълнително внимание, увеличавайки максимално шанса за покупка.
Всяка една от тези стъпки води до успешна бранд мениджмънт стратегия. Ето и стъпките, по които ти и твоят бизнес може да поемете.
Стратегии за успешен бранд мениджмънт
Уникално търговско послание
Уникалното търговско послание е това, което те различава от конкуренцията. За да намериш своето уникално търговско послание, трябва да разбереш къде стоят твоят продукт и компанията ти на пазара. Какво прави този продукт различен от този на конкурентите? Какво различава компанията ти от останалите във сферата? Дефинирай тези отговори. Например: „Нашата компания е най-креативна и нашите продукти са най-стилни.“ Преформулирай изречението в грабващо вниманието послание. Използвай го във всичките си маркетингови дейности.
Вътрешен бранд мениджмънт
Когато развиваш марката си, трябва да започнеш от вътрешността на компанията – служители, след това – партньори и настоящи клиенти. Това ще ти помогне да инкорпорираш други гледни точки в бранда си, за които може и да не си се сещал. Например, екипът, който е разработвал продукта знае как клиентите го използват и тази информация може да се инкорпорира в процеса на продажба.
Поддържай бранд идентичност
Важно е брандът ти да еволюира, но основната част на марката не се променя никога. Знаем, че е трудно да управляваш визуалните елементи на бранда си, но трябва да ги използваш консистентно.
Създай емоционална връзка с потребителите си
Брандът ти не е само име, лого, уеб сайт, реклама. Това са инструменти, а не бранд. Брандът е нещо много по-голямо – желана идея, която се манифестира в продукти или услуги, места, хора, преживявания.
Затова се опитай да удовлетвориш не само физическите нужди на хората, но и техните емоционални нужди. Така те постепенно ще започнат да се идентифицират с твоя бранд.
Бори се за изграждане на общност
Общността е ефективна платформа, която може да ангажира клиентите и да изгради лоялност към бранда. В активните общности, членовете чувстват нужда да се свързват помежду си, като това, което ги обединява е фактът, че използват продуктите на един и същи бранд.
Откъде да започнеш?
Първата стъпка е създаването на фирмените цели, мисия и визия. След това е създаването на брандинг - може да видиш повече за брандингът тук. И после идва менажирането на създадените бранд активи.
Важно е човекът, който ще управлява марката, да е наясно с предмета на дейност на компанията, да знае през какви етапи минава клиентът и какви са вътрешните процеси, които са отговорни за осъществяването на продажба. Така той ще може да проследи удовлетвореността на клиента от предоставените продукти/услуги и да подобри цялостното изживяване на клиента като използва бранд активите.
И знай…
Макар и да имаш вече изграден брандинг на своя бизнес, е необходимо да го използваш често, да се грижиш за него и да го обновяваш, ако е необходимо. Използвайки бранд активите си ще можеш да достигнеш до по-голяма аудитория, да създадеш по-лична връзка с клиентите и да бъдеш отличим на пазара.